Zoek schema CB ant 27mc omgevormd voor HF
o***@telenet.be
2008-08-26 14:02:31 UTC
Misschien werd deze vraag reeds gesteld in deze nieuwsgroep maar ik
kan het niet terugvinden.
Ik ben op zoek naar de ombouw gegevens om een GP-27 om te vormen voor
HF.

Weet iemand waar ik deze kan vinden.

mvg
RDX
2008-08-26 14:17:52 UTC
Hallo ON4GIN,

Je zou de orginele spoel kunnen verwijderen en een draadje kunnen
verbinden van chassis connector direct naar de (iets ingekorte) 5 meter
straler.
Met een paar 5 meter draad radialen heb je een leuke
1/4 golf antenne voor 14Mhz.
Beetje schuiven met het bovenste deel voor een goed SWR.
Indien dat niet helemaal lukt, ga dan spelen met hoek van de
radialen (als het nog niet lukt verlengen of inkorten).
Met een antenne tuner kan je de aanpassen voor
andere banden maar dan zal het rendement (op die banden) minder
zijn.
In het verleden heb ik ook al iets gezien met een ringkern voor
breedband toepassing (waarschijnlijk MLB principe).
Ook dat zal minder rendement geven, afijn als de condities
goed zijn dan werkt bijna alles wel.

73's Cor PD0RKC
mvg
"Gerard" <pe1oud@amsat.org>
2008-08-26 15:41:44 UTC
Post by RDX
Met een paar 5 meter draad radialen heb je een leuke
1/4 golf antenne voor 14Mhz.
Ietsje langer, zo'n 5,30. Het mag dan de 20 meter-band zijn,
het is eigenlijk 21 meter en nog wat.
Post by RDX
Beetje schuiven met het bovenste deel voor een goed SWR.
Schuiven met het één na onderste deel gaat in de praktijk makkelijker.
Post by RDX
Indien dat niet helemaal lukt, ga dan spelen met hoek van de
radialen (als het nog niet lukt verlengen of inkorten).
120 graden zou het moeten doen. 1 : 1,5 is mooi genoeg; tunen
hoeft dan ook niet meer, dat kost dan meer dan het oplevert.
Post by RDX
Met een antenne tuner kan je de aanpassen voor
andere banden maar dan zal het rendement (op die banden) minder
zijn.
Hoger zal wel gaan, lager dan 40 meter wordt het niks. Hier niet.
Post by RDX
Ook dat zal minder rendement geven, afijn als de condities
goed zijn dan werkt bijna alles wel.
Dat duurt nog 4 jaar. Dan liever die spriet maar ombouwen.

Ik zelf heb een extra buisje alu bij de bouwmarkt gehaald.
Niet om de spriet langer te maken, maar om de delen verder
in elkaar te kunnen schuiven. Daar wordt-ie sterker van.
Onderaan 30 cm overlap en met elke volgende buis iets minder.

Met vriendelijke groet,

Gerard Oppewal - PE1OUD

E-mail: pe1oud(NOTTHIS)@amsat.org
Vonkenboer
2008-08-26 16:42:14 UTC
Post by o***@telenet.be
[...]
Wat meestal gedaan wordt is het printje(of spoel) eruit slopen en een
1:9 balun wikkelen en die in de voet stoppen.

Mark
Vonkenboer
2008-08-26 16:42:47 UTC
Post by o***@telenet.be
[...]
zie mijn antwoord in de andere groep.

Mark
o***@telenet.be
2008-08-27 11:22:27 UTC
Post by Vonkenboer
Post by o***@telenet.be
[...]
1:9 balun.....lijkt mij het goedkoopst te zijn.
Iemand die er ervaringen mee heeft?

Zou namelijk graag volgend jaar HF standby zijn vanop de
vakantielocatie EA3.
Die GP-27 ombouw lijkt mij zeer interessant te zijn om dit mee te
nemen.

Ik heb ergens titel gelezen dat in PW ( practical wireless ) augustus,
denk 2008 of 2007 een uiteenzetting is van deze antenne. Iemand die
dat kan bevestigen?

gr
o***@telenet.be
2008-08-27 12:11:05 UTC
Post by o***@telenet.be
Post by Vonkenboer
Post by o***@telenet.be
[...]
Heb ondertussen gevonden dat een artikel werd geschreven in PW
08/2002.
Antenna Workshop: Gebruik van de CB antenne op HF; aanpassen van een
eindgevoede antenne. Met een toroïd.

Iemand die dit in pdf heeft?

gr
FSD

gr
Hilko PC1CP
2008-08-27 18:58:13 UTC
Post by o***@telenet.be
Post by o***@telenet.be
Post by Vonkenboer
Post by o***@telenet.be
[...]
kijk eens op deze site mischien kun je er iets mee

http://on3jt.byze.be/my-homebrew-vertical-multiband-hf-antenna

73's Hilk PC1CP
o***@telenet.be
2008-08-28 06:18:20 UTC
Post by Hilko PC1CP
Post by o***@telenet.be
Post by o***@telenet.be
Post by Vonkenboer
Post by o***@telenet.be
[...]
73's Hilk PC1CP- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Zullen we even checken maar ik blijf toch nog geinteresseerd in dat
artikel van PW 08/2002.
Moest iemand kunnen helpen, laat het dan maar weten!
j***@gmail.com
2008-08-28 06:30:10 UTC
Post by Hilko PC1CP
kijk eens op deze site mischien kun je er iets mee
http://on3jt.byze.be/my-homebrew-vertical-multiband-hf-antenna
Dank je voor de reclame :-)

Maar ik denk niet dat mijn antenna snel op te zetten is op vakantie.
Er hangen 8 radialen aan van 2,5 meter. Ik zou ofwel
voor de 1:9 balun gaan met tuner, of stuk openlijn eraan met tuner.

Gino : welke band(en) wil je gebruiken ?
Als het alleen 20m zou een simpele dipool het ook kunnen doen,
afhankelijk van de ophangpunten ter plaatse natuurlijk ?

Joost ON3JT
Joost ON3JT
2008-08-28 15:32:29 UTC
Post by o***@telenet.be
[...]
Zal hem morgen op het werk inscannen en online plaatsen. Ik dacht niet
dat ik hem in mijn PW collectie had zitten.

Nu ik het vluchtig lees trekt het precies op dit principe :
http://lpistor.chez-alice.fr/antennes2.htm

Even scrollen naar G5IJ (er wordt in het PW artikel ook deze naam
gebruikt)
73's Joost ON3JT
Joost ON3JT
2008-08-28 16:02:08 UTC
Post by Joost ON3JT
http://lpistor.chez-alice.fr/antennes2.htm
Even scrollen naar G5IJ (er wordt in het PW artikel ook deze naam gebruikt)
Even nader bekeken. Het zijn twee artikelen.
Eentje is het gebruik van de Antron A99 cb antenne op 28,24,21 en 18
Mhz en met een 3:1 swr op 14 Mhz. Dit valt bij de auteur nog net binnen
het tune bereik van zijn interne atu.

Het andere artikel gaat over deze toroid, helaas geen sprake meer van
de cb antenne.

Anyway ik scan het en kan je zelf eens lezen.
73's Joost ON3JT
"Gerard" <pe1oud@amsat.org>
2008-08-28 16:02:20 UTC
Post by RDX
In het verleden heb ik ook al iets gezien met een ringkern voor
breedband toepassing (waarschijnlijk MLB principe).
Ik ben van plan 's wat te gaan proberen met een
5/8 voor 27 MHz waar ik de spoel uitsloop en 'm
dan voed via een 1:9 of 1:12 balun. A la Diamond BB7V.

Het doel is een compacte multi-band vakantie antenne.
Ik ben niet van plan 2 x 20 meter in bomen te gaan schieten
of soortgelijke heroische ondernemeningen.
Post by RDX
Ook dat zal minder rendement geven, afijn als de condities
goed zijn dan werkt bijna alles wel.
Als zoiets op 1000 km iets op 80 en 40 meter doet vind ik het goed!

Met vriendelijke groet,

Gerard Oppewal

E-mail: ***@nazarene.nl
jim
2008-08-28 16:42:58 UTC
Post by RDX
Ook dat zal minder rendement geven, afijn als de condities
goed zijn dan werkt bijna alles wel.
Als zoiets op 1000 km iets op 80 en 40 meter doet vind ik het goed!
Stel je er niet te veel van voor Gerard, ik heb op vacantie 2 maal 15 meter
met 10 meter kippeladder uitgespannen op 1000 km van huis hemelsbreed
(Brno) maar op 80 ging het niet en op 40 ook niet.
Op 20 wel.
Loeiharde signalen in Kop Noord Holland.

Ik zat op 500 meter hoogte met 2 mastjes van ong 4 meter 80 aan het hek vd
kamping gebonden. ( 4 deeltjes van 1.20 meter op elkaar. )
100 Watt ongeveer in de antenne.
--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)
j***@gmail.com
2008-08-29 05:45:16 UTC
Post by o***@telenet.be
[...]
Staat nu tijdelijk online : http://on3jt.byze.be/temp/PW2002_08.pdf
Binnen een paar dagen haal ik het er terug af...

Joost ON3JT
"Gerard" <pe1oud@amsat.org>
2008-08-29 10:06:15 UTC
Post by jim
[...]
Dat wist ik al..................daarom neem ik geen dipool meer mee.
Resultaat matig en te veel draad om mij heen.

Heb jij ervaring met een sprietje en een balun 1:9/12?

o***@telenet.be
2008-08-29 15:31:21 UTC
Post by o***@telenet.be
[...]
Joost, je bent bedankt.....
Ik zal toch trouwens nog verder moeten zoeken maar het laat wel een
lichtje na!
jim
2008-08-29 18:07:06 UTC
Post by "Gerard" <***@amsat.org>
Post by jim
[...]
Ja en nee, ja, een oude 11 meter spriet met een kortsluitstub eraan, geen
balun dus, werkte goed op 20 meter, en een 10 meter lange alu mast op
isolator gevoed met kippeladder, werke prima op 20 en goed op 40.
Op 80 was hij te kort. (1/8 golf)
Jos
2008-08-30 21:40:37 UTC
Hoi ON4GIN

Ik heb al veel van die antennes omgebouwd.
De ombouw tot 1/4 golf GP voor 20 mtr werkt perfect.
De laatste ombouw heb ik gedaan met 5.5 mtr straler en 5.5 mtr tegencap..
Gevoed met 10 meter kippenladder werkt het perfect op 10 t/m 40 mtr.

succes
Jos