Maas/ KP-O SPA 8230 of SEC 1223
RaYm()nD
2006-08-12 13:25:35 UTC
Hallo,

Ben er nog niet over uit welke geschakelde PSU ik zal gaan aanschaffen.
Ik twijfel tussen de Maas en de SEC voeding, heb zojuist de draad van
afgelopen juni nog eens teruggelezen maar nog niet kunnen besluiten..

Zijn er mensen die hun gebruikerservaring willen delen van
bovengenoemde geschakelde voedingkjes?

Wellicht zijn er nog meer vergelijkbare producten op de markt waar ik
het bestaan niet van weet?

Wie helpt?

Groet en alvast bedankt,
Raymond
http://raymondvalk.nl & http://pe2kw.com
Gert-Jan PA1G
2006-08-12 13:33:27 UTC
Post by RaYm()nD
[...]
Ik heb die Sec en een Maas SPS-8400. Beide functioneren goed. De SEC
heeft het voordeel dat de ventilator stil staat wanneer de voeding niet
al te heet is. In SSB gebruik springt bij mij de ventilator niet aan.
Bij RTTY is dat wel het geval. De ventilator hoor je dus zelden. Bij de
maas loopt de (tamelijk stille) ventilator zolang de voeding
ingeschakeld is.
--
MVG. Gert-Jan PA1G
HF knutselhoekje: www.pa1g.nl
Please don't toppost!.... Smoking permitted.
RDX
2006-08-12 13:44:46 UTC
Hallo Raymond,

Ik hoor veel positive verhalen over de SEC voeding, ik meen me te
herinneren dat er al eens een test was geweest in de RAM, echter weet ik
niet zeker of men ook de MAAS voeding in dat verhaal had staan.
Wel oppassen dat je geen immitatie SEC voeding koopt.
Ik heb gehoord dat de immitatie uitvoering slechtere filters hebben.

Als het compact moet dan is een geschakelde voeding handig.
Zelf houd ik niet zo van geschakelde voedingen, ik heb twee Diamond GSV3000
voedingen, en dat bevalt me (al jaren) prima!

Mvg: Cor Wielenga
harrY
2006-08-12 14:26:25 UTC
Hoi,

Heb er hier vijf staan (SEC1223) waarvan twee defect, voor gebruik met
de tranceiver een hele goede voeding echter de twee defecte exemplaren
zijn defect geraakt door continue gebruik 24/7 op mijn aprs digi die ik
voorheen enige jaren operationeel heb gehad.

Verder een probleemloze voeding die ik ieder kan aanraden alleen niet
voor 24/7 gebruik met continue wisselde zware belasting.

harrY pa2hbl
Raymond
RaYm()nD
2006-08-12 17:57:15 UTC
[...]
Wat is 'zware belasting' volgens jou ? hij zou 23A continu moeten
kunnen leveren....

Grtz.Raymond
http://raymondvalk.nl & http://pe2kw.com
RaYm()nD
2006-08-12 16:12:45 UTC
Bedankt alvast voor de reacties tot nu toe :D

Ik hoor alleen niemand over storing op de HF ontvanger bijvoorbeeld.
Hinderlijke fluittonen etc. etc. dus ik mag aannemen dat deze problemen
(bij SEC bekend) verholpen zijn ?

Op Eham las ik er iets over en op een italiaans forum ook al en kwam
ook een site tegen van een Nederlandse amateur die een filter voor dat
voedingkje in elkaar heeft geknutseld - hier heb ik dus geen trek in...
moet allemaal in dat ene kastje zitten vandaar.
Grtz.
Raymond
http://raymondvalk.nl & http://pe2kw.com
Gert-Jan PA1G
2006-08-12 17:34:58 UTC
Post by RaYm()nD
[...]
Opletten dat je de Europese uitvoering koopt. Die is stil op HF. Ik heb
hier echter de Amerikaanse. Bij gebruik van een goede antenne hoor je
die overigens ook niet. Verder zit er in de Amerikaanse versie ook een
condensator tussen de nul en aarde. Daar randaarde stekkers op twee
manieren in de contactdoos geplaatst kunnen worden bestaat de kans dat
de aardlekschakelaar het hele huis in het donker zet. Die condensator
moet er dus uit. Koop je de Europese versie dan is er geen probleem.
RaYm()nD
2006-08-12 17:56:06 UTC
Gert-Jan PA1G had uiteengezet :
<KNIPPerdeKNAP>
[...]
Hoi GJ,

Bedankt voor je antwoord. Als ik hem bestel dan wordt het bij Ruud
PA0RMD en dit is de CE (dus Europese) versie. Dit heb ik zojuist nog
eens specifiek nagevraagd bij hem.

De meeste info die ik op internet tegenkom gaat over de SEC, de anderen
is nog niet zo veel over geschreven. Waarschijnlijk blijf ik dan maar
met de stroom meegaan, heb geen zin om uitvinder van problemen te zijn
lol --> ook een SEC dus ;o)

Groet,
Raymond
http://raymondvalk.nl & http://pe2kw.com
n***@nomail.org
2006-08-12 22:08:47 UTC
Post by RaYm()nD
<KNIPPerdeKNAP>
[...]
Zou ik niet doen, op de dag van de importeur in Apeldoorn staat altijd
de man die ze ahw af fabriek verkoopt, die heeft er ook echt verstand
van. USA versies moet je niet hebben, maar ook de EU modellen zijn in
de afgelopen jaren een aantal keren veranderd. In Apeldoorn weet je
zeker dat je niet uit een restpartijtje of grijs importje staat te
kopen.

Bij hem kosten ze op die dag 100 EU. (tenminste vorig jaar)

Voedingen zijn overigens niet HELEMAAL stil, vooral op 40-80-160
vind je nog wel wat gereutel.

Zolang je niet probeert je gordijnrails in de shack als antenne te
gebruiken valt het allemaal wel mee.

Maas is een CB merk. Weinig kans dat je daar ooit doc etc van te
pakken gaat krijgen. Niet kopen dus, zelfs als het wel aardig werkt.

Jan

PS de SEC is inderdaad extreem geluidloos, je moet behoorlijk lang
op vol vermogen met een 100 wt trx gaan zenden wil de ingebouwde
ventilator uberhaupt gaan draaien.

PSPS als de aardlek eruit gaat van de minimale stroom die door een C
loopt bij 50 Hz is er iets anders fout in de voeding of in andere
apparaten in dat stuk van het 220 net.
Gert-Jan PA1G
2006-08-13 13:56:26 UTC
Na rijp beraad schreef ***@nomail.org :

Beetje nuancering is op zijn plaats.
Post by n***@nomail.org
[...]
Gewoon letten op de CE markering is voldoende.
Post by n***@nomail.org
[...]
Uiteraard moet de amateur vandaag de dag een fatsoenlijke antenne
aanleggen. Niet zozeer vanwege je eigen voeding(-en) maar vooral ook
vanwege apparatuur van omwonenden. Ik heb in mijn shack 4 geschakelde
voedingen. SPS 8400, SPS 9620, PC voeding en ingebouwde voeding van de
field. Ik heb nooit wat gehoord van deze voedingen op HF. Ook de
Amerikaanse SEC hoor ik thuis absoluut niet. Tijdens vakantie in
Frankrijk kon ik de Amerikaanse SEC wel zwak horen op 80 maar alleen
overdag in de zomer. Het maken van verbindingen is dan vanwege de
condities alleen al niet mogelijk. In de avonduren als de condx
toeneemt is het ruisnivo al vele malen sterker dan de storing uit de
Amerikaanse SEC
Post by n***@nomail.org
Maas is een CB merk. Weinig kans dat je daar ooit doc etc van te
pakken gaat krijgen. Niet kopen dus, zelfs als het wel aardig werkt.
Maas is een handelsnaam. Geen Fabrikant. Deze voedingen worden ook
aangeboden onder de naam Manson en Voltcraft. Een service doc zal wel
te vinden zijn (conrad) maar zolang het ding niet defect gaat heb je
dat ook niet nodig. De prijs is dusdanig dat vervangen vaak goedkoper
is dan herstellen.
Post by n***@nomail.org
PS de SEC is inderdaad extreem geluidloos, je moet behoorlijk lang
op vol vermogen met een 100 wt trx gaan zenden wil de ingebouwde
ventilator uberhaupt gaan draaien.
Mee eens.
Post by n***@nomail.org
PSPS als de aardlek eruit gaat van de minimale stroom die door een C
loopt bij 50 Hz is er iets anders fout in de voeding of in andere
apparaten in dat stuk van het 220 net.
Waar baseer je dat op? Ik heb hier zo'n Amerikaans sec geval. Bij het
insteken van de stekker gaat soms de aardlek uit. Dit gebeurd niet
wanneer de condensator tussen nul en aarde komt en regelmatig indien de
condensator tussen fase en aarde komt. In het laatste geval gaat de
aardlek niet altijd uit. Waarschijnlijk is het moment van aansluiten
van belang. Is de voeding eenmaal verbonden met het net dan is er geen
probleem meer.
Roeland Th. Jansen
2006-08-13 15:46:20 UTC
Post by Gert-Jan PA1G
[...]
bij de KNT-2010DIGI zit het schema in doos erbij...
http://www.linux-it.nl
n***@nomail.org
2006-08-13 16:13:08 UTC
Post by Gert-Jan PA1G
Post by n***@nomail.org
[...]
Dan heb je waarschijnlijk geen stootstroomvaste aardlekschakelaar.

Staat zo'n klein driehoekje op als dat wel het geval is.

Jan
Gert-Jan PA1G
2006-08-13 17:31:43 UTC
Post by n***@nomail.org
Post by Gert-Jan PA1G
Post by n***@nomail.org
[...]
Dat driehoekje ontbreekt idd zag ik net. De huisinstallatie dateert uit
1986. Overigens had ik hetzelfde probleem in Frankrijk. Na het
verwijderen van het C-tje heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
n***@nomail.org
2006-08-13 17:59:50 UTC
Post by Gert-Jan PA1G
Post by n***@nomail.org
Post by Gert-Jan PA1G
Post by n***@nomail.org
[...]
Waarom is het driehoekje belangrijk:

Zonder dat driehoekje knalt de aardlek er al bij extreem korte
overschrijdingen van de max lekstroom (=0,003 A) naar aarde er al
uit.

Op zich wel veilig, maar ergerlijk.

Als er een periode regelmatig onweer is, zul je soms je
aardlek moeten resetten.

Dat wordt pas echt heel erg vervelend als je een diepvries hebt en je
een weekje van huis bent.

Dan kun je de inhoud van de diepvries, maar ook het apparaat zelf
weggooien. Krijg je de stank nooit meer uit.

Vraag me hoe ik dat weet.

Jan
Gert-Jan PA1G
2006-08-13 18:05:07 UTC
Post by n***@nomail.org
[...]
Ok het is duidelijk. Op mijn vorige QTH is door een onweersbui de
aardlek uitgegaan. Ik was toen op vakantie in Praag.
Bij thuiskomst was mijn aquarium veranderd in een beerput waarin leven
niet mogelijk was. ;-)
Post by n***@nomail.org
Vraag me hoe ik dat weet.
Hoe weet je dat? ;-)
Post by n***@nomail.org
Jan
Klaas
2006-08-12 16:37:13 UTC
Als alternatief zou je nog een Diamond GSV-4000 (40A) kunnen overwegen.
Mooie voeding, maar hinderlijke ventilator (altijd aan, veel herrie).
73,
Klaas - PA9KB

http://home.hccnet.nl/k.betten/
RaYm()nD
2006-08-12 17:59:18 UTC
Post by Klaas
Als alternatief zou je nog een Diamond GSV-4000 (40A) kunnen overwegen.
Mooie voeding, maar hinderlijke ventilator (altijd aan, veel herrie).
73,
Klaas - PA9KB
Hoi Klaas,

Zojuist eens even gekeken maar deze zijn voor portable gebruik weer net
iets te groot (en 2 x zo zwaar als een SEC) ... maar bedankt voor de
info!

Groet,
Raymond
http://raymondvalk.nl & http://pe2kw.com
Reinout, PA2RPJ
2006-08-13 20:49:44 UTC
Post by RaYm()nD
[...]
Ik heb hier sinds kort een alinco DM-330MVE staan. Ook voor "portabel"
gebruik. Maar ik heb hem nu een tijdje ipv de ouderwetse trafovoeding staan
om de FT-847 te voeden, en bevalt uitstekend. Lekker klein, en geen geluid
van de ventilator. Ik heb hem nog niet op HF getest.

Groeten,
--
Reinout Luyben
PA2RPJ