Belangrijke verbetering S-Match
Kwaadwillende Gebruiker
2003-07-18 20:32:04 UTC
Heb de S-match zoals de laatste in elektron gebouwd.
Met een 4:1 Balun symetrisch gevoed 450 Ohm lintlijn.
Werkte als verwacht, i.i.g matcht prima en bij andere tuners kreeg de torren
eindtrap te hoge spanningbij goed swr stand op de meter ?? (dus
onbetrouwbaar).
Afin met de S-match wat ik zie op SWR meter is dat bij 1:1 er geen rook meer
uit komt (hi).
Met die andere tuners wel tot mijn schrik.
Leuk was ook dat 80 Meter ook gemacht kon worden, en niet aan de end van de
spoel maar zo rond 15 meter stand.
Dit kon ik enkel maar herleiden door een stukje a symetrie dat net in het
voordeel werkt bij mij.
Leuk tunertje voor zelfbouw bij een DX-peditie met weinig bagage.!
kon de tuner in een kastje zoals een normaal setje groot is kwijt.( 120 Watt
output)

Marco PE1LPK
Hoi nieuwsgroepers,
Voor diegenen die een S-Match hebben gebouwd of van plan zijn dit te gaan
doen heb ik een belangrijke verbetering bedacht. Gebleken is namelijk dat
de
symmetrie niet super is en bij onjuist aftemmen behoorlijke a-symmetrie
optreed. Dit is alleen te constateren met een symmetrische antennestroom
meter waarvan ik binnen kort een ontwerp ga publiceren.
Frits PA0FRI schrijft ook in zijn artikel dat afstemming van 1:1
belangrijk
is voor de symmetrie. Toch is gebleken in mijn eerste proefexemplaar dat
bij
juist afstemmen evengoed a-symmetrie optreed. In figuur 6 van het artikel
is
de transformator min of meer geschakeld als een balun zodat de symmetrie
verbeterd wordt. Echter het afstem bereik wordt dan nadelig beïnvloed. Ik
heb wat anders bedacht namelijk de transformator symmetrisch aan te sturen
ipv a-Symmetrisch zoals in figuur 4 c. Ik heb hiervoor een toch al
aanwezige
Fritsel 1:1 balun gebruikt. De coax komt dan aan de TRX en de beide
symmetrische uitgangen komen dan aan a en d in figuur 4 c
Met een balun blijkt dat het niet goed afstemmen de symmetrie goed blijft.
Het is dan ook mogelijk om een stukje QSY te gaan zonder de tuner opnieuw
af
te stemmen en gewoon gebruikmaken van de automatische antenne tuner in de
set (indien aanwezig) zonder dat de symmetrie slecht wordt. De
antennestroom
blijft hierbij bijna gelijk. De SWR moet daarbij niet veel slechter worden
dan 1:3
--
MVG,
Gert-Jan Dam PA3FIO
http://www.qsl.net/nieuwsgroepronde/
JaErGiMa
2003-07-18 22:24:02 UTC
On Fri, 18 Jul 2003 19:34:30 +0200, "Gert-Jan Dam"
[...]
Heb gelijke ervaring maar dan met een andere symmetrische tuner.
(electron blz304-305 jun89 maar dan opgewaardeerd 10-80m ja erg
stoffig...).

In dat ontwerp had ik nogal last van pick-up van PC-qrm.
Een soort wolkige ruis die erg hinderlijk is.

Ik heb het idee gecopieerd van PA0FNB uit een schakeling uit 19-kruik.
(Titel Een Symmetrische Antennetuner - datum onbekend)
Door nu de 1:1 balun ervoor te zetten ontstaat een soort "zwevende"
inkoppeling. FNB legde uit dat er "nu kunstmatig een symmetrie wordt
gecreeerd."
Wat ik wel merkte is dat als je op RX in tune-de, je de PC ruis hoorde
wegvallen bij juiste afstemming. Niet erg wetenschappelijk, maar voor
mij het bewijs dat de feeders dan in balans waren. Ik heb de S-tuner
niet gemaakt maar zag wel dat in fig 4c punt d aan aarde ligt wat
mogelijk door de strakke danwel parasitaire koppeling van de 1:6 balun
de onbalans kan geven. Nu met jouw modificatie ligt dit los en de kans
op symmetrie is aanmerkelijk gestegen.

Even niet relevant maar toch een aardige tip. In zijn schema (PA0FNB)
zit ook stroommeting in de feeders opgenomen. (AA119 + BAT85
spanningsverdubbelaar zal niet veel afwijken van wat jij hebt
gebouwd). Hij ijkt deze door 50W aan te leggen op 50ohm dummy, das dus
1A op de antennestroommeter.
De coax komt dan aan de TRX en de beide
symmetrische uitgangen komen dan aan a en d in figuur 4 c
En d komt ook niet meer aan aarde zitten neem ik aan.

73's
Jan/pa3abk

NNNN
Gert-Jan Dam
2003-07-19 08:14:52 UTC
Hoi Jan,

Na het toevoegen van de balun ligt alles los van aarde behalve dan de
a-symmetrische kant van de balun. Ik denk dat parasitaire capaciteiten van
de ringkern trafo in het originele ontwerp a-symmetrie veroorzaken. Dit
wordt opvallend bij spanningsvoeding.

Het ijken van een antennestroom meter heeft weinig nut. Je regelt alleen af
op maximale uitslag van de meters...

--

MVG,
Gert-Jan Dam PA3FIO
NNNN
Erik
Gert-Jan Dam
2003-07-19 07:43:26 UTC
Hoi Erik,

Het staat in het juni nummer 2003 op pagina 248 en verder.

--

MVG,
Gert-Jan Dam PA3FIO
Erik