universele antenne
Martien
2006-01-23 18:12:19 UTC
Hallo NG ers,

Na 15 jaar wil ik wel eens weer op de korte golfbanden wat gaan doen.
Nou had ik graag een advies over antennes die eigenlijk de hele korte
golfbanden
aankunnen.
vroeger werkte ik met een kippeladder 2*20 mtr of zoiets,
welke ik in de shag aanpaste met een coaxballun en dan een assymetrische
tuner.
Mijn vraag, is dit nog up to date of zijn er nieuwe ontwikkelingen?
plaats heb ik genoeg om de antenne uit te spannen.

Martien PA 3 DZA.
Gert-Jan Dam PA1G
2006-01-23 18:25:07 UTC
Post by Martien
[...]
Een dipool van 2 x 20 gevoed met open lijn is nog steeds een goede
antenne. Ik gebruik het zelf ook. Wel heb ik plannen om een raam
antenne op te hangen van 8 bij 32 meter. Je zou bij voldoende ruimte
ook een raam op kunnen hangen van 20 bij 20 meter. Succes bij de
experimenten.
--
Gert-Jan Dam
HF knutselhoekje: www.pa1g.nl
If We Quit Voting Will They All Go Away???
Martien
2006-01-23 18:37:59 UTC
Post by Gert-Jan Dam PA1G
Post by Martien
[...]
Dank voor het antwoord Gert-Jan,
Aanpassen zal ik de antenne maar in de SHACK doen, niet in de shag (hi,hi).
Maar die raam antenne, wordt die horizontaal gemaakt of verticaal,?
Ik zal de boeken er ook nog eens bij openslaan.

Martien.
Gert-Jan Dam PA1G
2006-01-23 18:47:20 UTC
Post by Martien
[...]
Een horizontaal raam is dat. Lees hier maar eens:

http://www.cebik.com/radio.html

Zo daar ben je wel even zoet mee ;-)
gert
2006-01-23 18:52:11 UTC
Een 2x20m dipool met kippenladder en sym tuner werkt perfect! Gebruik ik
ook, succes ermee Martien.
--
Met vriendelijke groet,

Gert