GPA30 of de GPA50 ?
Daveke
2004-02-19 09:01:37 UTC
Hoi Allemaal
wie kent of werkt er met een Gpa 30 of Gpa 50 van Fritzel?
Is dit een goede antenne voor een vertikal?
Ik zocht de gpa 30 of 50 te gebruiken voor 10-15-20m en voor 40 en 80m de
w3dzz, of zou een g5rv voor 40-80 m beter werken,

Wie heeft enige ervaring hiermee

73's Daveke
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-19 11:15:11 UTC
Op donderdag 19-2-2004 krabbelde Daveke op mijn schermpje
Post by Daveke
[...]
Hoi Daveke,

Ik heb zowel de GPA30 als de W3-2000 (= W3DZZ) van Fritsel gebruikt.
Beiden prima antennes en een goede combinatie.
Een nadeel van en vertical is dat het een asymmetrische antenne is en
dat geeft meer kans op LFD. Maar het voordeel van deze twee antennes is
dat je niet hoeft te tunen.
De GPA 50 kun je beter in de winkel laten liggen. Ik heb ooit eens een
uitbreiding set gekocht van de GPA30 naar de GPA 50 omdat ik weinig
ruimte had. Zonde van het geld hi.

Dan de G5RV die moet je gebruiken in combinatie met een tuner. Als je
al een tuner hebt of een ingebouwde antenne tuner gebruikt is het een
voordelige antenne die goed werkt. Ik hoor geregeld op 80 en 40 goede
signalen van amateurs die de G5RV gebruiken.
Post by Daveke
Wie heeft enige ervaring hiermee
ikke
Post by Daveke
73's Daveke
--
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan Dam
De nieuwsgroepronde Homepage: http://www.nieuwsgroepronde.tk
Chris
2004-02-20 16:09:27 UTC
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Een nadeel van en vertical is dat het een asymmetrische antenne is en
dat geeft meer kans op LFD.
In deze zin vind ik twee stellingen waar ik graag een toelichting op zie:
- een vertical is een asymetrische antenne,
- een asymmetrische antenne geeft meer kans op LFD.

Chris.
Joop Vaartjes
2004-02-20 17:07:26 UTC
Hallo Chris,

deze stellingen vallen in de categorie:

"een hond heeft 4 poten, alles wat 4 poten heeft is een hond !

73, Joop Vaartjes, PA0JOP
Chris.
pa1are
2004-02-20 20:11:10 UTC
Post by Joop Vaartjes
Hallo Chris,
"een hond heeft 4 poten, alles wat 4 poten heeft is een hond !
73, Joop Vaartjes, PA0JOP
Niet dat ik de onderhavige stelling niet begrijp, maar
het lijkt inderdaad gebruikelijk om zeker wanneer het over antennes gaat
allerlei claims en stellingen te poneren zonder deze te onderbouwen.
Ik denk dat een gebrek aan kennis hiervan doorgaans de oorzaak is,
waar kennis ontbreekt, wint de magie :-)

73, AREnd
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-20 20:26:36 UTC
Op vrijdag 20-2-2004 krabbelde pa1are op mijn schermpje
Post by pa1are
[...]
Sommige mensen hebben veel kennis. Anderen zijn meer praktisch
ingesteld en hebben ervaring.

Mijn ervaring en die van anderen is dat asymmetrische antennes grotere
kans geven op LFD. Vaak door een stralende voedingslijn. Bij coax
voeding kan dan een mantelstroom filter goede diensten bewijzen.
Maar misschien zijn er nog wel andere factoren die een rol spelen. Dat
verneem ik dan graag.
pa1are
2004-02-21 09:01:36 UTC
Ik zei al dat ik jouw stelling wel begreep, en ik ben het ook met je eens....
maar vaak wordt hier, en in andere nieuwsgroepen van alles geroepen
over antennes, zonder dat daar een onderbouwing bij wordt gegeven.
Reg Edwards noemt dat terecht "old wives tales".
Praktijk ervaring is zeer waardevol, zolang deze maar goed wordt
geïnterpreteerd.

73, AREnd
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-21 07:36:52 UTC
Op vrijdag 20-2-2004 krabbelde Chris op mijn schermpje
Post by Chris
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Een nadeel van en vertical is dat het een asymmetrische antenne is en
dat geeft meer kans op LFD.
- een vertical is een asymetrische antenne,
Alleen dipolen zijn symmetrisch. Dat geld ook voor de verkorte dipolen
met traps of spoelen. Verticals zijn doorgaans geen dipolen. Voorzover
ik weet zijn er geen verticals in de handel die volledig symmetrisch
zijn. Je kunt een dipool ook wel verticaal hangen. Maar het
voedingspunt zit bij een dipool in het midden en dat is onhandig voor
een vertical.
Post by Chris
- een asymmetrische antenne geeft meer kans op LFD.
Bij een asymmetrische antenne krijg je al gauw mantelstromen. Bij een
vertical zoals de GPA30 zal blijken dat het heel moeilijk is een goede
HF aarde te maken. De HF "aarde" zal doorgaans heet zijn en de mantel
van de coax die met deze aarde is verbonden dus ook. Verder kan de mast
die met de antenne is verbonden dan ook heet worden. Alles wat dan aan
de coax en de mast hangt kan dan heet worden en dat geeft dat de nodige
problemen.
Post by Chris
Chris.
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-21 07:52:28 UTC
Post by Chris
Een nadeel van en vertical is dat het een asymmetrische antenne is en dat
geeft meer kans op LFD.
- een vertical is een asymetrische antenne,
Alleen dipolen zijn symmetrisch.
O ja, je hebt ook nog symmetrische loop antennes!
Mark1
LOL, is een loop geen gevouwen dipool dan die enkel rondgevouwen is ;-)
Chris
2004-02-22 11:40:51 UTC
Post by Mark1
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Alleen dipolen zijn symmetrisch.
O ja, je hebt ook nog symmetrische loop antennes!
LOL, is een loop geen gevouwen dipool dan die enkel rondgevouwen is ;-)
En een quad dan? Als het voedingspunt in een vertikale zijde
plaatsvindt geeft hij vertikale polarisatie.
Levert een vertikaal gepolariseerde quad meer LFI dan een horizontaal
gepolariseerde?
Omdat LFI staat voor laagfrequent inpraten gaat het toch om de
hoeveelheid hoogfrequent die aanwezig is en toch niet om de
polarisatie?
In veel gevallen heeft de voeding van een slechte vertikale antenne
mogelijk meer mantelstromen en levert daardoor meer storing maar om
dan te zeggen dat vertikale antennes asymmetrisch zijn en meer storing
leveren is wel wat kort door de bocht.
Groetjes,
Chris.
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-22 11:54:13 UTC
Op zondag 22-2-2004 krabbelde Chris op mijn schermpje
Post by Chris
Post by Mark1
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Alleen dipolen zijn symmetrisch.
O ja, je hebt ook nog symmetrische loop antennes!
LOL, is een loop geen gevouwen dipool dan die enkel rondgevouwen is ;-)
En een quad dan?
Een quad is toch ook een loop?

Maar zoals ik al schreef kun je een dipool ook verticaal hangen. Dat is
overigens niet zo'n slecht idee. Alleen wordt het voeden zeker op de
lagere banden wat lastig.
Mark1
LOL, doet u mij maar een vertikale dipool voor 80 meter hihi
Chris
2004-02-22 11:55:17 UTC
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Post by Gert-Jan Dam PG0G
[...]
Het gaat er niet om wat aannemelijk is, het gaat er om of de stelling
juist is.
Symmetrische vertikals in de handel? Is toch ook zelf te bouwen? Of
het onhandig is? Hang van de opstelling af. Kwartgolf vertikale spriet
aan de daklijst, fraad van een kwart golf naar beneden laten hangen,
coax keurig haaks van de dipool weg de shack in. Onhandig?
Post by Gert-Jan Dam PG0G
Bij een asymmetrische antenne krijg je al gauw mantelstromen. Bij een
vertical zoals de GPA30 zal blijken dat het heel moeilijk is een goede
HF aarde te maken.
Als een goede HF aarde betekent dat het betreffende punt 'koud' moet
zijn voor de betreffende frequentie is dat eenvoudig te doen door een
kwartgolf radiaal aan te brengen (voor iedere frequentie dus één).
Levert een prima HF aarde op.

Wat overigens bij halve golf eindgevoede antennes? Horizontaal of
vertikaal maakt m.i. geen enkel verschil als er mantelstromen zijn.
Het gaat er dus kennelijk om dat de mantelstromen de veroorzakers zijn
van LFI en niet de vertikale antennes?
Goed opletten dat oorzaak en gevolg niet verward worden en dat in een
stelling wordt beweerd.

Groetjes,
Chris.
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-22 15:50:06 UTC
Post by Chris
[...]
Sorry maar dat is niet waar. Een radiaal heeft net als de straler een
stralingsweerstand en die is zeker geen 0 Ohm. Dus bij een
stroomgevoede vertical altijd meerdere radialen gebruiken!
Joop Vaartjes
2004-02-23 10:50:01 UTC
L.S.,

De MFJ-1796 is een van de weinige sym. verticals geschikt voor 2, 6, 10, 15,
20 en 40m www.classicint.nl/textned/mfjhfvertical.htm#mfj1796

73, Joop Vaartjes, PA0JOP
Chris.
Mark1
2004-02-23 11:57:20 UTC
Jammer dat hij niet zo goed uit de testen komt ;-)
http://www.eham.net/reviews/review/9447
http://www.eham.net/reviews/review/7040
Chris.
Mathieu Verhorst
2004-02-21 20:31:13 UTC
Post by Gert-Jan Dam PG0G
De GPA 50 kun je beter in de winkel laten liggen. Ik heb ooit eens een
uitbreiding set gekocht van de GPA30 naar de GPA 50 omdat ik weinig
ruimte had. Zonde van het geld hi.
Licht eens toe..
Wat mankeert er aan een GPA 50 ??

73 PA3HFU
Gert-Jan Dam PG0G
2004-02-21 20:45:26 UTC
Op zaterdag 21-2-2004 krabbelde Mathieu Verhorst op mijn schermpje
Post by Mathieu Verhorst
Post by Gert-Jan Dam PG0G
[...]
Slecht rendement op 80. Dipooltje voor 40 is ook erg kort maar heb ik
niet geprobeerd. Verder is hij gelijk aan de GPA 30 die goed werkt op
20/15/10 meter mits goed opgesteld. 2 á 3 radialen per band een een
mantelstroomfilter zijn nuttige attributen voor de GPA30.
"Raymond PE2KW" <raymondpe2kw.com>
2004-02-19 12:08:32 UTC
Post by Daveke
[...]
Zelf had ik ook de keuze - omdat ik de GPA 50 extensie er bij had - maar heb
toch voor de 30 gekozen. Allereerst is het voor 80 meter een ongelooflijk
groot compromis in negatieve zin, zowel electrisch als mechanisch, er
schijnt maar al te vaak een topdeel af te waaien :-( en de antenne is wat
aan de korte kant om op 80 een leuk rendement te geven. Tevens wordt 80
doorgaans voor het lokale EU verkeer gebruikt, een vertical straalt dan
gewoon verkeerd af.
Voor 40 komt er nog een hele draaddipool onder en de spriet omhoog doet op
die band niets.
GPA 30 lijkt me een goede keuze - aparte draadantenne er bij voor 40 en 80
en Voila ! Als je nog een korte vertical kwijt kan kun je ook nog een GPA
303 neerzetten voor de WARC banden.

Groet Raymond de PE2KW
http://www.pe2kw.com
a***@gmail.com
2020-07-05 18:14:46 UTC
Dag, mijn GPA 50 werkt perfect voor 10-15-20m. Ook prima voor 40m & 80m. Uiteraard zal een langdraad antenne voor de 40 & 80m band beter en meer breedbandig zijn.
Succes & Vy 73s de Jan.