Help voeding 13,8 volt
GeeKaa
2022-09-27 17:23:58 UTC
mijn samlex 1225G voeding is na een stroomstoring gestopt.
Ik zoek het schema van, of tips over, dit apparaat.
Groet, Gerard.
wicklowham
2022-09-27 21:11:55 UTC
Post by GeeKaa
mijn samlex 1225G voeding is na een stroomstoring gestopt.
Ik zoek het schema van, of tips over, dit apparaat.
Neem aan dat je de handleiding hebt met info in geval van een storing
Deze handleiding (Manual) kan je downloaden ,maar heeft geen schema

Heb je de zekering in de unit gechecked ? Vaak zijn deze gesoldeerd.

Ik begrijp dat het een switch-mode PSU betreft.

Frank , EI7K in County Wicklow - Republic of Ireland
GeeKaa
2022-09-29 06:51:26 UTC
Post by wicklowham
Post by GeeKaa
[...]
Dank voor je reactie.

Het antwoord is drie keer ja.
Boven op de print zitten de "grote" componenten.
De onderkant is "bezaaid" met smd onderdelen.
Zonder schema is het voor mij onbegonnen werk.

Gerard PA3BIU.
Groet, Gerard.
GeeKaa
2022-09-29 14:05:37 UTC
Post by wicklowham
Post by GeeKaa
[...]
En alle zwarte onderdelen met meer dan twee aansluitingen zijn nog
zwarter gelakt zodat de opdruk niet meer te ontcijferen is . :-(
Groet, Gerard.
O.U. de Man
2022-09-29 15:17:12 UTC
Post by GeeKaa
Post by wicklowham
Post by GeeKaa
[...]
Zodat we niet in staat zijn de boel te repareren en de winstmarge van de
fabrikant daardoor op de door hem gewenste hoogte blijft.
wicklowham
2022-09-29 21:56:30 UTC
Post by GeeKaa
Post by wicklowham
Post by GeeKaa
[...]
Dat is inderdaad een kwalijke zaak . Ze hebben er alles aan gedaan om
reparatie onmogelijk te maken .
Jaren geleden had ik ook een Samlex voeding, maar voor gebruik in
Amerika ,dus 120V-60Hz , zonder SMD componenten maar in Europe was die
nauwelijks te gebruiken ivm de lagere frequentie 50 Hz ,dus heb ik hem
gesloopt en zal de kast opnieuw gebruiken voor een eigenbouwsel.
Het trafodraad en de componenten worden opnieuw gebruikt
Het problemem met apparatuur met een trafo voor 60 Hz is dat als die op
50Hz werkt. de trafo vaak "bromt" . Zo'n trafo heeft ook minder "ijzer"

Maar a 50 Hz trafo werkt altijd goed als het net 60Hz is .

Frank , EI7KS in county Wicklow - republic of Ireland